andrease wrote:Men det är en sak jag inte förstår. Om jag nu installerar en ny disk1, betyder det att de stjänster som levererades med nasen inte kommer att funka?
Så vitt jag vet är det du planerar inte supporterat och därmed är resultatet okänt och dessvärre också osäkert.
Det kan fungera perfekt, det kan fungera perfekt för att sedan krascha om några månader när du gör en förändring, det kan tokbomba direkt, det kan vara instabilt eller uppträda på något annat sätt. Jag vet inte vad som kommer att hända eftersom jag aldrig gjort det, inte har för avsikt att försöka och inte känner till att någon rapporterat att de lyckats.
Jag rekommenderar som sagt att du säkerhetskopierar dina data externt (nu medan du fortfarande kommer åt dem) och gör en ominstallation av NAS:en, gärna då med RAID 1 så att du slipper den här situationen igen. Då kan du nämligen sedan byta ut vilken disk som helst, så länge den återstående är okej, och då är det dessutom en stödd konfiguration så att du kan få hjälp av Qnap support om du ändå skulle få problem.
Den levereras ju utan diskar. Om jag installerar en ny, så förstår jag inte anledningen till att den skulle se annorlunda ut mot när jag installerade min första disk när jag köpte nasen...
Det är två helt olika saker.
När du installerade NAS:en första gången så installerades hela systemet, med de strukturer på din första disk som är förväntat.
När du nu i stället sätter i en ny första disk i ett redan installerat system så förutsätter jag att NAS:en bara hanterar den som vilken adderad disk som helst, det vill säga inte gör något annat än lägger till den som ytterligare en lagringsresurs. Någonstans har jag för mig att det finns en funktion för att manuellt återställa åtminstone de delningsnamn som är standard (Public, Download, Multimedia och så vidare) men så vitt jag vet görs ingenting åt de andra sakerna. En del av tjänsterna jag oroar mig för kanske skapar det som behövs på nytt, jag vet helt enkelt inte?
BTW, vet du om det är möjligt att sätta i en disk som har andra specifikationer, t.ex. cacheminne och SATA3 alt. SATA...
Man bör nog inte kombinera SSD med mekaniska diskar i samma RAID men annars skall det enligt uppgift från Qnap inte vara något problem att kombinera olika diskar så länge de står med som stödda på
Qnaps diskkompbabilitetslista.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!