Single volume 2TB till RAID1 2*3TB på TS-212

Behöver du hjälp?
Post Reply
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Single volume 2TB till RAID1 2*3TB på TS-212

Post by andreas »

Bara för att dubbelkolla, det är inte möjligt att migrera och öka kapaciteten på en TS-212 och fortfarande ha kvar data och struktur från den ursprungliga disken?

Jag har alltså en TS-212 med enbart en disk, en gammal 2TB, som börjar bli full. Jag vill ersätta disken med 2 st bättre (WD Red) 3TB-diskar och köra RAID1. På Qnaps mer avancerade NASar hade det funkat att först lägga till en 3TB-disk, migrera till RAID1 och därefter ersätta 2TB-disken med en 3TB för att till sist expandera kapaciteten, men jag tror mig ha läst att det inte ska fungera på TS-212. Minns jag rätt?

Plan B är att plocka ur den gamla disken och börja från början. Det är ju snabbast, men eftersom det finns lite data på den som jag vill ha kvar vill jag kunna läsa den gamla disken efteråt. Om jag skaffar ett billigt USB-kabinett och stoppar in den gamla disken i, kan den då fungera som en vanlig USB-drive som jag först kan läsa upp det data jag vill spara från och därefter kan använda som backupdrive för NASen?
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Single volume 2TB till RAID1 2*3TB på TS-212

Post by P3R »

andreas wrote:Jag har alltså en TS-212 med enbart en disk, en gammal 2TB, som börjar bli full. Jag vill ersätta disken med 2 st bättre (WD Red) 3TB-diskar och köra RAID1. På Qnaps mer avancerade NASar hade det funkat att först lägga till en 3TB-disk, migrera till RAID1 och därefter ersätta 2TB-disken med en 3TB för att till sist expandera kapaciteten, men jag tror mig ha läst att det inte ska fungera på TS-212. Minns jag rätt?
Ja åtminstone ursprungligen var det så. Sedan var det något (migrering och/eller expansion av RAID volym) som fungerade på just TS-212 med en viss version av firmware. Eftersom jag aldrig haft någon TS-212 har jag aldrig engagerat mig speciellt mycket och nu har jag definitivt glömt detaljerna.

Sök i det internationella forumet (forum.qnap.com) om du vill veta mer.
Plan B är att plocka ur den gamla disken och börja från början. Det är ju snabbast, men eftersom det finns lite data på den som jag vill ha kvar vill jag kunna läsa den gamla disken efteråt. Om jag skaffar ett billigt USB-kabinett och stoppar in den gamla disken i, kan den då fungera som en vanlig USB-drive som jag först kan läsa upp det data jag vill spara från och därefter kan använda som backupdrive för NASen?
Ja. Plan B är utmärkt.

Qnap kan ibland vara lite kinkiga med USB-kompabilitet men du får prova dig fram till du hittar något som funkar.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Single volume 2TB till RAID1 2*3TB på TS-212

Post by andreas »

P3R wrote:
andreas wrote:Plan B är att plocka ur den gamla disken och börja från början. Det är ju snabbast, men eftersom det finns lite data på den som jag vill ha kvar vill jag kunna läsa den gamla disken efteråt. Om jag skaffar ett billigt USB-kabinett och stoppar in den gamla disken i, kan den då fungera som en vanlig USB-drive som jag först kan läsa upp det data jag vill spara från och därefter kan använda som backupdrive för NASen?
Ja. Plan B är utmärkt.

Qnap kan ibland vara lite kinkiga med USB-kompabilitet men du får prova dig fram till du hittar något som funkar.
Tack för hjälpen P3R.

Plan B har också fördelen att jag kan reda lite i röran när jag ändå håller på.

Om inte Qnap vill läsa den gamla disken via ett USB-kabinett borde man väl i alla fall kunna läsa den från en dator? Det viktiga(ste) är ju att rädda det data som finns på disken nu, även om det givetvis vore bra att få en backupdisk på köpet.
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Single volume 2TB till RAID1 2*3TB på TS-212

Post by P3R »

andreas wrote:Plan B har också fördelen att jag kan reda lite i röran när jag ändå håller på.
Ja det är ofta en bra idé att börja på ny kula ibland.
Om inte Qnap vill läsa den gamla disken via ett USB-kabinett borde man väl i alla fall kunna läsa den från en dator?
Ja om datorn klarar av att läsa ext3 eller ext4 (beroende på vilket du valt).

Windows (om du nu kör det) behöver i så fall någon tredjepartsdrivrutin så det enklaste är nog i så fall oftast att starta upp på en Live CD med valfri Linux distribution.

Om disken bara är okej så går det att lösa på något sätt.
Det viktiga(ste) är ju att rädda det data som finns på disken nu, även om det givetvis vore bra att få en backupdisk på köpet.
Även med RAID 1 är det inte bara "bra" att ha en lösning för säkerhetskopiering, det är en absolut nödvändighet om du långsiktigt skall vara någorlunda säker på att behålla dina data.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Single volume 2TB till RAID1 2*3TB på TS-212

Post by andreas »

P3R wrote:Ja om datorn klarar av att läsa ext3 eller ext4 (beroende på vilket du valt).
Det är OSX som jag inte trodde skulle ha problem att läsa EXT3, men efter att ha läst på lite är jag inte lika säker. Jag kopierar över det som ska sparas på Macen i fråga innan jag börjar ominstallera NASen.
P3R wrote:Även med RAID 1 är det inte bara "bra" att ha en lösning för säkerhetskopiering, det är en absolut nödvändighet om du långsiktigt skall vara någorlunda säker på att behålla dina data.
Ja, självklart. När jag installerade den NASen för ett år sedan var allt innehåll på den sådant som jag har på två andra NASar och dessutom vettig backup på, men nu har det (nog) tillkommit lite unikt data som måste ha backup på något tillförlitligt sätt.
TS-269L, TS-419P+
Post Reply