Boot-problem TS-509 Pro

Behöver du hjälp?
Post Reply
grusgrop
Posts: 3
Joined: 14 Oct 2012, 07:17

Boot-problem TS-509 Pro

Post by grusgrop »

Hej,

Är ny på forumet och har tidigare läst alla intressanta trådar men nu behöver jag hjälp.

Fick problem med min TS-509 som började pipa och försvann från nätverket. När jag kollade på displayen så stod det "System Booting".

Läste på Qnap forumet att detta var ett rätt vanligt problem och att det sannolikt berodde på en trasig nätdel.

Nu har jag köpt en ny nätdel på Dustin och installerat den i NAS:en. Tyvärr har jag samma problem igen. Dock är pipet borta. Har prövat med att starta upp utan diskar men får samma meddelande.

Den gula nätverkslampan bak blinkar och den gröna lyser med fast sken men enheten syns inte på nätverket och jag kan inte logga in på den.

Tror ni att det är moderkortet som är trasigt?

Är det värt att lämna in den på service? Om ja, var gör jag detta isåfall?

Om jag köper en ny Qnap för 5 diskar kan jag bara stoppa in mina gamla diskar och det kommer att fungera?

Tacksam för hjälp från någon som har koll på detta...
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Boot-problem TS-509 Pro

Post by P3R »

grusgrop wrote:Tror ni att det är moderkortet som är trasigt?
Tyvärr låter det så på din beskrivning. :cry:
Är det värt att lämna in den på service?
Knappast, priserna för moderkort brukar ligga på 70-80% av vad en ny NAS kostar har jag för mig.
Om jag köper en ny Qnap för 5 diskar kan jag bara stoppa in mina gamla diskar och det kommer att fungera?
Ja, följ instruktionerna för systemmigrering i dokumentationen så skall det fungera. Jag har gjort det kanske 7-8 gånger utan problem.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
grusgrop
Posts: 3
Joined: 14 Oct 2012, 07:17

Re: Boot-problem TS-509 Pro

Post by grusgrop »

Tack för snabbt svar!

Trist att behöva köpa ny NAS. :cry:
Post Reply