Tappad anslutning till 219 P+

Behöver du hjälp?
Post Reply
bodwigg
Posts: 1
Joined: 29 Mar 2013, 08:44

Tappad anslutning till 219 P+

Post by bodwigg »

Helt fungerande uppsättning +1 år i drift. Tappade helt plötsligt kontakten med nätet och hittas inte med Findern. Inga synliga signaler om diskproblem. Bootar upp med två pip om diskarna plockas ut. Provat olika kablar, ansluta utan router, anslutningsförsök från flera datorer. Fortfarande ingen kontakt. Några idéer om hur jag går vidare med felsökning?
Ulf
TorbjørnK
Posts: 2
Joined: 07 Aug 2013, 21:53

Re: Tappad anslutning till 219 P+

Post by TorbjørnK »

Jeg har eksakt samme problem på min 219P+. Har hatt denne kjørende i 2,5 år uten problem. Etter å ha hatt NAS'en avskrudd i noen uker, opplever jeg samme problem med nettkontakten når jeg nå startet opp NAS'en igjen. Har testet på samme måte som angitt av Ulf, men får heller ikke kontakt. Jeg legger merke til at på min NAS så lyser nå LAN led lampen kontinuerlig, selv også når nettverkskabelen ikke er tilkoblet.

Jeg kontakten QNAP-support, og ut fra tilbakemeldingen så forstod jeg at hvis NAS'en virker å være defekt og ikke kan nås via Finder, så er løsningen å erstatte den med en ny QNAP NAS. Diskene kan migreres over til det nye systemet. Hadde imidlertid helst unngått å måtte bytte ut hele NAS'en.

Er det noen som evt. har noen annen løsning på dette?
Hva ble løsningen på ditt problem, Ulf?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Tappad anslutning till 219 P+

Post by P3R »

Jag vet inte om jag tolkar Ulfs uínlägg rätt men om den inte startar med diskar men utan så är det oftast strömförsörjningsenheten (power supply) som behöver bytas. Det är för övrigt inte ett helt ovanligt fel. Elektronik med dålig strömförsörjning kan uppträda väldigt oförutsägbart. Symptomen är ofta olika och väldigt svårtolkade så det bästa är om man kan låna och testa med en fungerande strömförsörjningsenhet.

Man kan köpa en ny strömförsörjningsenhet från Qnap men de är väldigt dyra så försök hitta något alternativ lokalt. Börja med att söka efter modellbeteckningen SP-2BAY-ADAPTOR hos respektive lands lokala återförsäljare.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
TorbjørnK
Posts: 2
Joined: 07 Aug 2013, 21:53

Re: Tappad anslutning till 219 P+

Post by TorbjørnK »

Min TS-219P+ booter opp korrekt både med og uten disker. Jeg har forsøkt begge deler. Så jeg merker ikke noe ved selve oppbootingen som tilsier feil på nettverkskortet. Jeg får to beep fra serveren (ett kort og ett langt) i begge tilfeller. Jeg forstod det heller så at QNAP anbefalte å starte opp uten disker for å få testet HW, inkl. nettverksforbindelsen, uten at diskene påvirker.

Det kan derfor ikke være power supply som må bytes på min NAS. Jeg hadde tidligere en TS-219P, der strømforsyningen internt i NAS'en feilet, og den ble den gangen erstattet med en TS-219P+ fra leverandøren (innenfor garantien).

Fullstendig tilbakemelding fra QNAP-support var:
Please check the hardware if it's OK.
a) Power off the NAS.
b) Remove all hard drives out of NAS.
c) Power on the NAS.
d) System will have 1st short beep and then 2~3 mins will show the 2nd long beep.
--> Check if any beep at this moment.
e) Check if possible to detect by QNAP Finder with IP address.

For the data part, if the NAS is down
I will recommend
1. Purchase another QNAP NAS for system migration to access the data.
2. No matter if it's RAID 1 or 2 single hard drive configuration, you may take a hard drive to standalone PC and install R-Linux software to get the data.
Post Reply