[Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Behöver du hjälp?
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

[Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by swerunner »

Hej,
Jag har fortfarande problem med min TS-469 Pro och har varit i kontakt med supporten som vill att jag installerar om allt.
Är nu färdig med detta och har kopierat över data från min Imac till Qnapen (ca 1.5 Gb). Gjorde en omstart av Qnapen och nu håller den på att resynca raiden, varför då?
När allt var installerat så borde väl i/o gått till båda diskarna då jag kopierade (kör raid1).
//Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by P3R »

swerunner wrote:Jag har fortfarande problem med min TS-469 Pro och har varit i kontakt med supporten som vill att jag installerar om allt.
Är nu färdig med detta och har kopierat över data från min Imac till Qnapen (ca 1.5 Gb).
Såg du att den var färdig med att synka diskarna?
Gjorde en omstart av Qnapen och nu håller den på att resynca raiden, varför då?
Om du svarar nej på ovanstående fråga så kanske den inte hann bli klar innan du kopierat och startat om...
Eller så har du något som gör att den inte stänger ner ordentligt när den startar om...
Eller så är en disk på väg att ge upp...
När allt var installerat så borde väl i/o gått till båda diskarna då jag kopierade (kör raid1).
Definitivt ja.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by swerunner »

Jo jag tror att syncen var klar innan omstarten (om nu [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Initialization completed.) betyder att syncen är färdig?

"
2012-10-27 01:27:28 System 127.0.0.1 localhost [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Resyncing done.
2012-10-26 19:42:16 System 127.0.0.1 localhost [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing.
2012-10-26 19:42:04 System 127.0.0.1 localhost Lan 2 link is Up.
2012-10-26 20:40:15 System 127.0.0.1 localhost System started.
2012-10-26 19:38:18 System 127.0.0.1 localhost System was shut down on Fri Oct 26 19:38:18 CEST 2012.
2012-10-26 19:36:34 admin 10.0.1.4 --- [Power Management] System will be restart now.
2012-10-26 19:04:45 System 127.0.0.1 localhost phpMyAdmin 3.3.5 has been installed in /share/Web/phpMyAdmin.
2012-10-26 18:58:18 System 127.0.0.1 localhost [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Initialization completed.
2012-10-26 18:58:13 System 127.0.0.1 localhost [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing.
2012-10-26 18:58:10 System 127.0.0.1 localhost [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Formatting completed.
2012-10-26 18:53:23 System 127.0.0.1 localhost [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start formatting.
2012-10-26 18:51:28 System 127.0.0.1 localhost [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start initialization.
2012-10-26 18:43:37 System 127.0.0.1 localhost System started."

Förmodligen en disk som inte är frisk - det var det som supporten trodde, har en reserv som jag ska försöka byta med.

//Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by P3R »

swerunner wrote:Jo jag tror att syncen var klar innan omstarten (om nu [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Initialization completed.) betyder att syncen är färdig?
Nej, det betyder att initieringen (partitionering, formatering och installation av systemet) är färdig och det korresponderar ju utmärkt mot inledningen med [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start initialization.

En synkronisering tar betydligt längre tid än 6 minuter och 50 sekunder som du kan se när du senare verkligen får ett meddelande om att synkroniseringen är klar: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Resyncing done.
Förmodligen en disk som inte är frisk - det var det som supporten trodde...
Jag kan naturligtvis inte veta säkert att du inte har en dålig disk men jag tycker att loggen tydligt visar att den återstartade synkroniseringen var en helt naturlig konsekvens av att omstarten gjordes innan den första synkroniseringen var klar och alls inte orsakat av en dålig disk.
...har en reserv som jag ska försöka byta med.
Byt inte en disk förrän du verkligen vet (eller åtminstone har starka skäl att tro) att en disk är dålig och framförallt vilken det är.
  • Om någon disk verkligen är dålig och du råkar ta fel disk så har du förstört diskvolymen.
  • Om ingen disk är dålig är det slöseri med tid och du blir inte något klokare av det. Hur skall du t.ex. betrakta disken du plockar ut, är den trasig eller inte?
Om du tror att någon disk är dålig bör du i stället börja med att använda de verktyg som står till buds.

Börja med att titta på om SMART-informationen för båda diskarna (Diskinställningar, Hårddisk SMART, SMART Information) visar på några problem.

Kör därefter en manuell sökning av dåliga sektorer (Diskinställningar, Volyminställningar) genom att trycka på knappen SÖK NU för en disk i taget. Det kommer att ta många timmar.

Om inget fel framträder och NAS:en i övrigt uppträder normalt ser jag ingen anledning att göra något mer men nästa steg om du vill gå vidare är i så fall att testa med disktillverkarens diagnostikprogram i en annan dator.

Mer långsiktigt så är det vettigt att använda schemalagda SMART-tester (Diskinställningar, Hårddisk SMART, SMART Inställningar). Kort test varje dag och ett långt test en gång per vecka är det jag kör och som många andra rekommenderar.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by swerunner »

Okey,

Har haft en ganska lång diskussion med supporten och dom har varit påloggade mot NAS en och kört en del diagnostik, bland annat fångat upp en logg av kernel meddelanden där det verkar som om det är något knas med raiden. Supporten bad mig köra en bad block scan på båda diskarna men den går hur bra som helst så det senaste budet var att dom villa att jag gjorde en komplett om installation av QNAP en vilket jag nu har gjort. Hur kan det ta flera timmar att synca två helt tomma diskar. Jag formaterade om allt i samband med installationen.

//Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by P3R »

swerunner wrote:Hur kan det ta flera timmar att synca två helt tomma diskar. Jag formaterade om allt i samband med installationen.
Varje del av diskarna speglas alldeles oavsett eventuellt innehåll. Fulla eller tomma tar lika lång tid. Synkroniseringsprocessen har dessutom ganska låg prioritet för att det skall gå att komma åt NAS:en under hela tiden.

Om man tittar i statusen på RAID-volymen under synkroniseringen så visas där en procentsiffra över hur långt processen kommit.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by swerunner »

Tack P3R,

Du ger mig hopp om att det kanske inte är något fel på disken. Har kört några backuper mot extern disk och ännu har inte systemet skjutit ner sig själv. Ska kopiera över lite större mängder data och sedan fortsätta att köra lite backuper för att se om felet återkommer.

Tack //Lars


Uppdatering:

Körde flera backuper utan problem men ville ansluta den externa disken via eSata iställer för USB2 så jag initierade en nedstängning.
Det konstiga var att systemet återstartade fast jag hade sagt att det skulle avslutas. När det kom upp igen och jag tittade på loggen sa den att filsystemet inte var rent så jag körde en filcheck och allt verkade bra.

Sedan definierade jag ett antal backup job och började köra och det dröjde inte länge innan systemet startade om igen.

Antar att något gick snett vid nedtagningen av systemet och att det är det som spökat.

Har nu monterat in en ny disk och ska se om det blir någon skillnad. Hoppas att problemet inte är ett HW problem med QNAP en för jag antar att det tar väldigt lång tid att få burken reparerad.

//Lars
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by swerunner »

Har nu kört med en nya disk och har lyckats köra några backuper MEN....... när jag skulle installera phpmyadmin så hänger sig systemet och startar om efter att 95% av paketet hade lästs ner. Jag tror mer och mer på ett HW fel på burken eller möjligtvis att det är ett firmware betingat fel.

Hoppas supporten kan hitta vad som är felet, någon som vet hur lång tid en reklamation tar? Köpte burken från dustinhome och antar att dom skickar den på reparation någonstans.

Mvh

Lars
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by swerunner »

Uppdatering:

QNAP supporten säger att det är ett hårdvarufel så nu blir det att skicka tillbaka burken.
Tråkigt för nu lär det nog dröja innan jag får den tillbaka. Har för säkerhetsskull kört WD's disk diagnostik program och den hittar inga fel på mina diskar så supporten har nog rätt att det är själva burken det är fel på.
//Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2] Start resyncing?

Post by P3R »

Trist!

Jag har tyvärr ingen aning om hur reparationer/utbyte är ordnat i Norden men bered dig på ett antal veckors väntetid. :cry:
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply