uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Behöver du hjälp?
Post Reply
Bjelken
Posts: 8
Joined: 26 Nov 2012, 01:33

uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by Bjelken »

Hej
Jag har en Qnap 869 som jag har monterat 8x2TB diskar i. Konfigurationen på diskarna är Raid 5, min fråga är om jag kan uppgradera från Raid 5 till Raid 6 när servern står i produktion (skarpt läge), utan att installera om servern. Det finns idag ca 6TB ledigt, lägger jag manken till så kan jag städa upp ändå mera på servern så jag frilägger mera fritt utrymme.

Mvh
Bjelken
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by P3R »

Svaret är nej.

Alldeles oavsett hur mycket utrymme du frigör kan du aldrig migrera från RAID 5 till RAID 6 om du har 4 eller fler diskar i en RAID 5-volym.

Bara om du har 3 diskar i en RAID 5-volym kan du migrera den till RAID 6 om du installerar ytterligare en disk.

Även om det finns funktioner för migrering som heter "Online RAID Level Migration" och "Online RAID Capacity Expansion" så skall man inte övertolka betydelsen av ordet Online. Det betyder egentligen bara att NAS:en kan vara igång hela tiden, inte att man kan ha den i full drift genom hela processen. Båda funktionerna innebär att RAID-volymen kommer att avmonteras respektive monteras i sin nya skepnad och det innebär alltid ett tjänsteavbrott. I bästa fall blir bara klienterna utkastade, i sämsta fall så hänger sig migerings-/expansionsprocessen... :roll:
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Bjelken
Posts: 8
Joined: 26 Nov 2012, 01:33

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by Bjelken »

Jag vill börja buga och tacka för en mycket utförlig förklaring så att även jag som är nybörjare fattar, tack. Då jag inte riktig vet om det är okey att försätta i denna tråd med att utveckla min fråga.
Jag har märkt hur sårbar man är när det hårddiskarna börjar krascha i min NAS, det är då som mina tankar går till att bygga om NASen till RAID6.

Idag har jag som jag tidigare skrev en TS-869Pro plus TS-459Pro2. Mina önskemål är att kunna köra dessa NASar speglande gentemot varandra för att få så mycket uptime som möjligt på min tjänst (ljudboksklubben). Förhoppningen är att speglingen skall skötas lokalt i varje NAS med en transparens ut båda håll mellan NASarna. I min brandvägg Astaro kan ta hand om loadbalansing för min tjänst.

Min tanke är nu att jag kan börja bygga om 459:a till RAID6 där har jag 4*3TB i hårdiskar. Sedan spegla 869:a till 459:a, därefter bygga om min 869 till raid6. Man kan ju alltid backup 869:a sedan återställa på 459:a men då det hela tiden sker registreringar i db ser jag det som omöjligt, då jag kommer att tappa registreringar i återställandet.

Då jag vet att det finns en mycket stor kunskap hos er känns det skönt för mig som nybörjare att kunna känna denna trygghet och ha någon att "hålla i handen" under resans gång.

Tack på förhand
Bjelken
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by P3R »

Bjelken wrote:Jag har märkt hur sårbar man är när det hårddiskarna börjar krascha i min NAS, det är då som mina tankar går till att bygga om NASen till RAID6.
Det är en mycket god idé, speciellt när du har så många som åtta diskar i samma RAID-volym. Om du inte behöver så mycket som 12 TB kan man ju också tänka sig att använda funktionen Reservenhet (Hot spare disk) för att återuppbyggnaden av RAID-volymen skall starta automatiskt så snart en disk har problem.
Mina önskemål är att kunna köra dessa NASar speglande gentemot varandra för att få så mycket uptime som möjligt på min tjänst (ljudboksklubben). Förhoppningen är att speglingen skall skötas lokalt i varje NAS med en transparens ut båda håll mellan NASarna.
Det finns inget stöd i Qnap för spegling av NAS:ar mot varandra så du måste i så fall sköta det på applikationsnivå.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Bjelken
Posts: 8
Joined: 26 Nov 2012, 01:33

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by Bjelken »

Börjar och tack för snabba raka svar, tack. Dina svar triggar igång en del frågor:
1. Hot spare disk, Jag kan gott och väl klara mig med 8GB för data och db. Det är fyra diskar a 2TB plus två diskar a 2TB Raid6 och så finns det två stycken diskar för Hot spare (om det går att ha två diskar för det ändamålet) Kan jag ha 2 stycken diskar för Hot spare samt vart kan jag läsa om det så jag kan fördjupa min kunskap

2. Spegling av NASar på applikations nivå, Jag förstår exakt vad som du menar men har ändå ett par frågor. Vet Ni om det finns någon officiell eller inofficell plugin för Qnap, eller finns det något packet som jag kan installera på NASarna

3.Ni har ett mantra som jag tycker om typ "Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering." Detta brottas jag med nästan dagligen, då det är stora data mängder så har man svårt att hantera det med tex backupband, i mitt fall har jag har ytterligare NASar som tar hand om denna saken och kör RTRR, Far, Farfar och Farfars far, problemet är att det tar sådan himla tid då det är så mycket uppdateringar i data mängden, jag kör inkrementell. Har Ni något förslag som ni kan bistå med.

Tack för Ert gudomliga tålamod
Ödmjukast
Bjelken
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by P3R »

Bjelken wrote:Kan jag ha 2 stycken diskar för Hot spare samt vart kan jag läsa om det så jag kan fördjupa min kunskap
Jag vet inte om man kan ha mer än en Reservenhet.

Du kan läsa om Reservenhet (Hot spare disk) i dokumentationen men det är ingen djup beskrivning. Man pratar där bara om en Reservenhet men det står inte klart uttryckt om det bara kan vara en.

Det enda idé jag har är att testa. Gör din RAID 6 volym med sex diskar och lägg till en reservenhet. Prova sedan om gränssnittet tillåter dig att lägga till ytterligare en. Annars kan du spara den som en reserv på hyllan bredvid servern, om du inte redan har gott om reservdiskar i lager.

Om det inte fungerar med två Reservenheter så har du då även alternativet att addera en sjunde disk till RAID 6 volymen för att få 10 TB lagring. Kom i så fall ihåg att du tillfälligt måste ta bort Reservenheten innan du kan addera diskar till en volym.
Vet Ni om det finns någon officiell eller inofficell plugin för Qnap, eller finns det något packet som jag kan installera på NASarna
Nej jag känner inte till att det finns något stöd för speglade servrar alls, vare sig från Qnap eller någon annan.
3.Ni har ett mantra som jag tycker om typ "Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering." Detta brottas jag med nästan dagligen, då det är stora data mängder så har man svårt att hantera det med tex backupband, i mitt fall har jag har ytterligare NASar som tar hand om denna saken och kör RTRR, Far, Farfar och Farfars far, problemet är att det tar sådan himla tid då det är så mycket uppdateringar i data mängden, jag kör inkrementell. Har Ni något förslag som ni kan bistå med.
Jobbar sällan själv med stora databaser så min erfarenhet är begränsad.

RTRR är filbaserat så hittar det en liten ändring i en fil måste hela filen kopieras över. Du skulle kunna testa Rsync (eller NAS to NAS om destinationen också är en Qnap) och se om det fungerar bättre på dina data. Rsync är blockbaserat så det behöver bara överföra de delar av filen som faktiskt har förändrats. Om det sedan i praktiken verkligen innebär att det går snabbare vet jag inte. Kanske är det snabbare hårdvara som krävs för att få det att gå fortare?
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Bjelken
Posts: 8
Joined: 26 Nov 2012, 01:33

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by Bjelken »

Återigen tack för dina svar. Nu har jag bara två frågor kvar, den ena är en rent praktisk fråga och den andra är en teoretisk fråga.

Praktisk fråga: Jag har fått in en katt bland hermelinerna, i ett svagt ögonblick köpte jag ett par WD diskar, en av dessa diskarna är installerad i en av mina NASar. Det är inga fel på disken men jag vill gärna byta den mot en Seagate barracuda så att jag får lika fabrikat i mitt RAID set. Jag har läs om hur man byter diskar, antingen har den krachat eller om man skall expandera. Det står inget ting om hur man byter disk om allt fungerar. Det ända som jag ser är att man bara tar ut den disk som man skall byta och låta NASen degradera sig och sedan är det bara att sätta in den nya disken och efter det så bygger NASen om RAID set. Är detta rätt uppfattat?

En teoretisk fråga: Jag har läst att NASen tar max 16TB, men då är min fråga om det är det sammanlagda fysiska storleken på diskarna Tex 8 diskar * 2TB = 16TB eller är det så att NASen hanterar 16 TB i lagrings utrymme för lagrad data, då kan det bli (RAID6 + Hot spare) 4 diskare * 4TB (lagring) + 2 disk * 4TB (RAID6) + 1 disk * 4TB Hot spare = 7 diskar * 4TB = 28TB i fysisk disk storlek. Vilket stämmer utav dessa två exempel?

MVH
Bjelken
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by P3R »

Bjelken wrote:Praktisk fråga: Jag har fått in en katt bland hermelinerna, i ett svagt ögonblick köpte jag ett par WD diskar, en av dessa diskarna är installerad i en av mina NASar. Det är inga fel på disken men jag vill gärna byta den mot en Seagate barracuda så att jag får lika fabrikat i mitt RAID set.
Det finns egentligen ingen anledning till att ha samma fabrikat på diskarna. Betydligt viktigare är att du har diskar som verkligen är avsedda och fungerar bra i NAS/RAID tillämningar.

WD avråder från användning av desktop-diskar (Green, Blue, Black) i NAS/RAID. Långa trådar med klagomål från kunder i det internationella Qnap-forumet visar att Green-modellerna är en fullkomlig katastrof och Qnap avråder därför från användning av dem. Är det en Green du har skall du definitivt byta.

Barracuda är ett namn som Seagate inte använder längre men jag antar att det då handlar om ST3000DM001 eller ST2000DM001? Seagate rekommenderade tidigare dessa diskar för NAS/RAID men verkligheten i form av rapporter från kunder talar även här sitt tydliga språk och man bör byta ut dessa mot något pålitligare. Qnap har tidigare avrått från ST3000DM001 och har nu återigen gett den samma negativa omdöme. Rimligtvis borde detsamma gälla systermodellen ST2000DM001 men just den råkar av någon märklig anledning vara den enda i f.d. Barracuda-serien som Qnap ännu inte aktivt avråder ifrån. Jag gissar att det helt enkelt är ett förbiseende.

Det här är Qnaps kompabilitetslista för diskar.

Diskar som kan rekommenderas är förstås enterprise-diskar från samtliga tillverkare som finns med på Qnaps kompabilitetslista men priserna brukar vara höga.

WD Red är prisvärd och specifikt avsedd för NAS/RAID men WD rekommenderar den bara i NAS:ar med upp till 5 diskar. Personligen tror jag inte på någon teknisk förklaring till detta utan att det bara är för att man anser att de som har råd med större NAS bör man kunna tvinga att köpa enterprise-modeller i stället så att man kan tjäna mer pengar på dem.

Även Seagate har nu en speciell NAS-familj av diskar men den har bara funnits ute i någon månad eller så och det finns knappast några omdömen från kunder om dem (det enda jag sett var negativt, men det kan lika gärna bero på något annat).

WD Red har varit i drift i mer än ett år nu. De är mycket populära bland Qnap-kunder och får genomgående mycket goda omdömen. Jag själv är mycket nöjd med mina.

Om du absolut vill använda desktop-diskar skulle jag rekommendera dig att titta på Hitachi (om de går att få tag på fortfarande) eller Toshiba som tagit över flera av Hitachis desktop-modeller. Kunder som använt Hitachi har under flera år nästan bara lämnat positiva rapporter i forumet.
Det står inget ting om hur man byter disk om allt fungerar. Det ända som jag ser är att man bara tar ut den disk som man skall byta och låta NASen degradera sig och sedan är det bara att sätta in den nya disken och efter det så bygger NASen om RAID set. Är detta rätt uppfattat?
Alldeles rätt uppfattat.
En teoretisk fråga: Jag har läst att NASen tar max 16TB...
Alla Qnap som har tillräckligt många diskplatser för att idag nå gränsen kan också använda större volymer än 16 TB. Begränsningen är enbart att man inte kan migrera eller expandera volymer förbi eller över gränsen 16 TB. Om man vill expandera volymen när man passerat gränsen 16 TB måste man i stället alltså installera om den helt, precis som du måste göra när du nu vill gå från RAID 5 till RAID 6.

Den dag det kommer diskar på 6 TB kan det däremot bli problem i vissa äldre och svagare modeller med 4 diskplatser, som sannolikt inte alls stödjer volymer över 16 TB.

Diskar på 5 TB väntas komma i början av 2014 men det tar nog åtminstone två till tre år innan diskar på 6 TB finns tillgängliga och dessutom är ekonomiskt försvarbara.

Qnap har idag en firmware i betatest för modeller i TS-X79-familjen som enligt uppgift skall lösa problemet med migrering och expansion över 16 TB (jag har ännu ingen TS-X79 så jag har inte kunnat prova).

När den funktionen anses stabil nog att rekommenderas även för produktionsmiljöer är det möjligt (men inte säkert) att något liknande kommer att släppas även för TS-X69 och möjligen, möjligen även för TS-X59 Pro II (som var de första modeller som stödde SATA 6Gb/s). Det är extremt osannolikt att äldre Qnap-modeller än så någonsin kommer att få stöd för expansion av volymer över 16 TB.
...men då är min fråga om det är det sammanlagda fysiska storleken på diskarna Tex 8 diskar * 2TB = 16TB eller är det så att NASen hanterar 16 TB i lagrings utrymme för lagrad data, då kan det bli (RAID6 + Hot spare) 4 diskare * 4TB (lagring) + 2 disk * 4TB (RAID6) + 1 disk * 4TB Hot spare = 7 diskar * 4TB = 28TB i fysisk disk storlek. Vilket stämmer utav dessa två exempel?
Gränsen 16 TB gäller den logiska volymens storlek, alltså det användbara lagringsutrymmet. I ditt exempel med RAID 6 plus reservenhet blir den logiska volymen alltså 16 TB (egentligen 14,9 TB eftersom diskarna inte ger fullt 4 TB) och den sammanlagda fysiska kapaciteten på diskarna är i detta sammanhang ointressant.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Bjelken
Posts: 8
Joined: 26 Nov 2012, 01:33

Re: uppgradering från RAID 5 till Raid 6

Post by Bjelken »

Jag får tacka för all information, tusen tack

Mvh
Christer
Post Reply