Problem efter routerbyte

Behöver du hjälp?
Post Reply
majanse
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2013, 20:59

Problem efter routerbyte

Post by majanse »

Hej!

Jag har precis bytt bredbandsabonnemang från ADSL till VDSL. I samband med detta anslöt jag mig till Telia Smart och fick då en gateway Technicolor TG799vn v2.
När jag installerade denna gateway så tog jag bort min gamla D-Link router och låter nu gatewayen fungera som router. Allt i mitt nätverk tycks fungera efter detta förutom anslutningen till min Qnap TS-269L. Jag kan inte längre ansluta till nasen. Om jag kör programmet QnapFinder så hittar det nasen direkt via den statiska IP-adressen som nasen har. Jag kan från Qnap finder komma åt konfigureringsläget på nasen och ändra nätverksinställningar och starta om nasen mm. , men det går sedan inte att ansluta till nasen varken från Qnapfinder eller från webläsaren. Jag kör nasen med statisk IP och statisk DNS men har även provat att köra den med dynamisk IP och DNS men med samma dåliga resultat. Nasen syns heller inte i min nätverkslista om jag tittar i t.e.x. Min Dator.

Hur ska jag göra för att åter komma åt min nas ? Problemen började ju direkt efter att jag installerat den nya gatewayen, så det borde ju ha med den att göra. I nätverkslistan på några av mina datorer står det nu Nätverk 2. Verkar som att det blivit ett nytt nätverk när jag installerade gatewayen ? Men allt annat fungerar ju så då borde väl nasen också fungera ?

Jag har även testat att stänga av brandväggen i gatewayen men det hjälper inte.

Nu börjar jag bli desperat, för alla mina filer och mail ligger på nasen :-)

Tacksam för hjälp !

MVH Martin
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Problem efter routerbyte

Post by P3R »

Utan att veta något specifikt om den aktuella tjänsten eller routern låter det trots allt ändå som att den nya routern använder ett annat ip-subnät än den gamla.

Du måste reda ut exakt vilka ip adresser och subnät som är aktuella och ändra så att allt överensstämmer.

Skriv här om vad du har ifall du behöver hjälp att hitta eventuella fel.

Det är inget säkerhetsproblem att lämna ut privata adresser som:
10.0.0.0/8 (255.0.0.0)
172.16.0.0/12 (255.240.0.0)
192.168.0.0/16 (255.255.0.0)

Däremot bör man undvika att publicera publika ip adresser om man kan.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
majanse
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2013, 20:59

Re: Problem efter routerbyte

Post by majanse »

Hej!

Tack för tipset. Har rotat runt lite i inställningarna på min nya gateway och upptäckte att den har har ändrat routerns IP-adress från 192.168.0.1 till 192.168.1.1 så det ligger nog något i det du säger med subnät. Hittade även nasen i gatewayens inställningar och där hade gatewayen tydligen tilldelat nasen en egen statisk IP-adress. Denna krockade naturligtvis med nasens statiska IP-adress. Ändrade nasens statiska till samma statiska som gatewayen satt.

Nu verkar allt fungera igen.

Andra gången jag får användbar hjälp på detta forum. Är mycket tacksam :-)

MVH
Martin
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Problem efter routerbyte

Post by P3R »

majanse wrote:Har rotat runt lite i inställningarna på min nya gateway och upptäckte att den har har ändrat routerns IP-adress från 192.168.0.1 till 192.168.1.1 så det ligger nog något i det du säger med subnät.
Ja vid den vanligaste användningen tillhör dessa adresser olika subnät.
Hittade även nasen i gatewayens inställningar och där hade gatewayen tydligen tilldelat nasen en egen statisk IP-adress.
Knappast. Gatewayen hade förmodligen tilldelat den en dynamisk (dhcp) adress. Statiska är bara de adresser du konfigurerar i själva enheten (i detta fall Qnap:en) om du där väljer bort dynamisk ip adress-tilldelning (dhcp).
Denna krockade naturligtvis med nasens statiska IP-adress. Ändrade nasens statiska till samma statiska som gatewayen satt.
Det här är lite förvirrat men om du har gjort det jag tror du gjort så riskerar du tyvärr nya problem med tiden, även om det fungerar för tillfället.

Det du borde göra för att allt skall fungera också långsiktigt är att i gatewayen reservera den dynamiskt utdelade ip adressen för NAS:en, d.v.s. du knyter ihop enhetens MAC-adress (liknande 00:08:9B:12:3A:BC) med den specifika ip adressen. Du kanske redan gjort det men det är inte riktigt vad du berättar för oss.

Att använda en statisk ip adress i NAS:en är förstås valfritt men det är lite överkurs. Det finns olika skolor för om servrar även skall ha adressen satt statiskt eller om man enbart skall använda reserverade dynamiska adresser. Respektive strategi har både fördelar och nackdelar men om man inte själv vet exakt varför man absolut vill ha statiska adresser och är beredd på extra administration vid förändringar, så är det bäst att låta gatewayen/routern sköta ip adress-tilldelningen helt och hållet.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply