Reparation af QNAP NAS

Behöver du hjälp?
Post Reply
kamazoo
Posts: 1
Joined: 18 Feb 2013, 13:41

Reparation af QNAP NAS

Post by kamazoo »

Min QNAP TS-409 vil ikke længere starte op - der er ingen strøm på.

Nogen tips til hvor man kan få fejlsøgt/repareret en QNAP NAS Server i Danmark (Østjylland) ?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Reparation af QNAP NAS

Post by P3R »

Det är inte ovanligt att strömförsörjningen (power supply) går sönder.

Här kan du köpa en ny men du kan kanske hitta dem billigare någon annan stans lokalt om du letar. Frågan är också hur mycket pengar som är vettigt att lägga på en så gammal modell. En ny eller begagnad TS-410, TS-412 eller någon TS-419-variant ger dig en snabbare NAS som också kontinuerligt fortfarande får ny funktionalitet genom nya firmware-uppdateringar.

Om det är något annat än strömförsörjningen som gått sönder kostar sannolikt reservdelarna mer än en ny NAS.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
bjohe
Posts: 1
Joined: 23 Feb 2013, 05:38

Re: Reparation af QNAP NAS

Post by bjohe »

Jag har en QNAP 419P+ där en av de fyra HDD anlutningarna har lagt av helt.
Disken i HDD slot 3 failade och jag köpte en ny disk för att ersätta den. Jag kör RAID 5 som nu gått ner till degraded mode. (Jag har backup av all data.)
Ursprungligen hade jag 4 Samsung HD204UI och har ersatt den trasiga med en WD RED WD30EFRX.
När jag ansluter den nya disken så låter det mycket konstigt i QNAPen. Med ett tilltagande brummande och vinande försöker den få disken att starta. Den lägger av efter ett par sekunder och sedan gör den samma försök i ca 4-6 ggr.
QNAP admin gränssnitt hittar inte disken. Det gör jag inte heller i med fdisk -l.
Jag kontaktade QNAP support och fick hjälp mycket snabbt.
De konstaterade snabbt att den behövde skickas in för reparation.
Men var kan man få den reparerad? Den är äldre än 2 år och jag har ingen garanti. Men jag hittar ingen återförsäljare i Sverige?
Jag vill gärna få den lagad. När jag köper en ny vill jag behålla den som backup.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Reparation af QNAP NAS

Post by P3R »

bjohe wrote:Men jag hittar ingen återförsäljare i Sverige?
De flesta elektronikhandlare säljer Qnap så återförsäljare finns det gott om. Reparatörer har jag däremot inga tips om men jag antar att någon som håller på med generell datorservice skulle kunna förbarma sig över den. Om du har några lokala datorbutiker, fråga där.
Jag vill gärna få den lagad. När jag köper en ny vill jag behålla den som backup.
Frågan är däremot om det är lönsamt att reparera. Möjligen att det kan vara rimligt om det bara är själva det fysiska bakplanet/kontakten som gått sönder. Om det däremot är ett moderkort med processor, minne och hela klabbet så brukar priserna på dem som reservdel vara orimligt dyra jämfört med att köpa en hel NAS, ny eller begagnad.

Det finns inte så mycket ekonomiskt utrymme för att skruva isär, felsöka, beställa hem och byta ut reservdelar när ersättningsprodukten TS-419P II kostar under 4000 kronor och samtidigt då är snabbare, bättre och dessutom kommer med full ny garanti. En begagnad TS-419P+ bör kosta under 2500 kronor om du hittar någon.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply