Problem med expandering av diskar efter hårddiskbyte

Behöver du hjälp?
Post Reply
Skalman.st
Posts: 2
Joined: 01 Aug 2012, 19:58

Problem med expandering av diskar efter hårddiskbyte

Post by Skalman.st »

Har bytt till två stycken WD Red 3TB Som jag har i Raid 1 i min TS-219P.

Att byta ut de gamla fungerade perfekt, men när jag nu vill utöka kapaciteten från de gamla 1TB till 3TB så fungerar det inte alls. Den börjar på 50% men stannar efter några minuter fortfarande på 50%.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Problem med expandering av diskar efter hårddiskbyte

Post by P3R »

Den stannar vid 50% därför att du har någon applikation aktiv som förhindrar den (logiska) avmontering av den gamla volymen som är nödvändig för att sedan kunna montera den nya större volymen. Stäng av alla applikationer (QPKG) som du har aktiva och/eller använd inte NAS:en när den skall passera 50%.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Skalman.st
Posts: 2
Joined: 01 Aug 2012, 19:58

Re: Problem med expandering av diskar efter hårddiskbyte

Post by Skalman.st »

Jag har stängt av allt som går. Alla qpkg och typ ftp, web, UPnP osv. Men inget hjälper.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Problem med expandering av diskar efter hårddiskbyte

Post by P3R »

Jag tror att det finns vissa ouppfostrade applikationer som tyvärr måste avinstalleras för att släppa taget men jag har inte brytt mig om att komma ihåg några detaljer eftersom jag använder väldigt få applikationer.

Du kan prova att söka efter lösningen på det internationella forumet (jag är övertygad om att lösningen finns där, däremot kan det vara klurigt att hitta den) eller att kontakta Qnap support för att få hjälp med att lokalisera boven i dramat.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply