QNAP och VPN-tjänster

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
Atropos
Posts: 1
Joined: 24 Oct 2012, 20:57

QNAP och VPN-tjänster

Post by Atropos »

Jag har en fråga som jag undrar om någon kan svara på, gärna i inte alltför übertekniska termer (jag kan lösa/installera det mesta, men anta inte att jag är nätverkstekniker).

Det är så att jag skulle vilja att min QNAP kopplade upp sig till internet via en VPN-tjänst (typ anonine eller ipredator) med OpenVPN-kryptering. Jag kan så klart koppla upp min dator till tjänsten, och sedan använda min QNAP enbart som lagring, men jag vill använda Transmission och QGET som mina torrent-program så att QNAP:en fungerar som en mini-seedbox, samtidigt som jag surfar som vanligt med min dator.

Jag vill heller inte köra OpenVPN via Tomato i routern, för då dör ju hastigheten något sjukt eftersom routern har för liten hjärna (min förhoppning är att QNAP borde klara det bättre), plus att då går ju all min trafik via den (långsamma) VPN-tjänsten.

När jag kollar på nätet hittar jag bara sätt att koppla upp sig TILL Qnap:en via dess inbyggda VPN-protokoll, vilket jag tolkar som att jag kan surfa på min QNAP från jobbet eller utomlands - vilket jag alltså inte har något intresse av.

Är det någon som vet hur man gör, eller om det ens går (jag vet att det går på många andra NAS:ar)? Har jag missat något uppenbart...?
FreeFrag
Posts: 2
Joined: 17 Sep 2012, 12:52

Re: QNAP och VPN-tjänster

Post by FreeFrag »

Hej,

Lite sent svar men förhoppningsvis besvarar det några frågor ändå.

Jag kör Anonine på min QNAP (dvs. OPENVPN som klient) och kör även Transmission, som då går via denna krypterade förbindelse.
Om du även skulle vilja surfa via Anonine så funkar det att installera en proxy typ Squid på QNAP:en. Det enda du behöver göra sen är att på din dator, surfplatta, etc, ställa in att koppla upp sig via denna proxy. Du slipper något extra program på övriga klienter. Riktigt smidig lösning.
fredriknordstrom
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2012, 17:58

Re: QNAP och VPN-tjänster

Post by fredriknordstrom »

Hoppar in på den här tråden jag också, hoppas det är OK.
Jag vill också ha Open VPN i min NAS, en Qnap TS-212.

Har tidigare använt Mullvad som VPN, har ni tips på andra som är bättre så är jag tacksam.
Men jag kan dessvärre inte så mycket om sånt här, så jag skulle behöva lite assistans med inställningarna.

Och om jag kör Open VPN, ska jag bocka av PPTP då? Som sagt, riktig nybörjare.

Så här ser det ut på Mullvad:
https://mullvad.net/sv/openvpn_conf.php?id=856885786095 (inte mitt kund nr, slumpat)

Och så här ser det ut i min NAS
Image

Vore riktigt trevligt om någon kunde guida mig genom det här.
FreeFrag
Posts: 2
Joined: 17 Sep 2012, 12:52

Re: QNAP och VPN-tjänster

Post by FreeFrag »

fredriknordstrom wrote:Hoppar in på den här tråden jag också, hoppas det är OK.
Jag vill också ha Open VPN i min NAS, en Qnap TS-212.

Har tidigare använt Mullvad som VPN, har ni tips på andra som är bättre så är jag tacksam.
Men jag kan dessvärre inte så mycket om sånt här, så jag skulle behöva lite assistans med inställningarna.

Och om jag kör Open VPN, ska jag bocka av PPTP då? Som sagt, riktig nybörjare.

Vore riktigt trevligt om någon kunde guida mig genom det här.
Hej Fredrik,

QNAP's inbyggda OPENVPN, som du ser i dina bilder, klarar tyvärr inte av det du önskar. Den är avsedd för att sätta upp en egen lokal OPENVPN-server på din QNAP. I ditt fall antar jag att du önskar att din QNAP agerar klient och kopplar upp sig mot en existerande OPENVPN-server som exempelvis mullvad (eller nån annan) tillhandahåller. Det är alltså att agera som klient som QNAP's inbyggda bland annat inte klarar.

Du behöver installera denna http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=231&t=35248 QPKG istället.

Det finns mycket information i trådarna där om hur man går till väga för att konfigurera det. Börja med att kika där.
Wasti
Posts: 3
Joined: 06 Jan 2013, 11:46

Re: QNAP och VPN-tjänster

Post by Wasti »

FreeFrag wrote:Hej,

Lite sent svar men förhoppningsvis besvarar det några frågor ändå.

Jag kör Anonine på min QNAP (dvs. OPENVPN som klient) och kör även Transmission, som då går via denna krypterade förbindelse.
Om du även skulle vilja surfa via Anonine så funkar det att installera en proxy typ Squid på QNAP:en. Det enda du behöver göra sen är att på din dator, surfplatta, etc, ställa in att koppla upp sig via denna proxy. Du slipper något extra program på övriga klienter. Riktigt smidig lösning.

FreeFrag. Jag är ute efter samma funktioner som du beskriver. Använda anonine till min TS-212, använder transmission. Eventuellt även använda en proxy längre fram.

Jag har tittat i massa trådar på qnap.com bland annat http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=231&t=35248 men hänger inte riktigt med i svängarna. Har du lust att förklara hur dina inställningar ser ut?

Jag har ändrat openvpn.ini filen enligt länken ovan, klistrat in texten nedan. Korrekt?
När jag aktiverar openvpn får jag följande meddeande i sysloggen:
"2013-03-28 12:25:05 admin 130.229.185.201 --- [QPKG Center] openvpn enabled.
2013-03-28 12:24:58 System 127.0.0.1 localhost Openvpn start failed"

Måste jag göra ytterligare inställningar i qnapen (under vpn-tjänster etc.)?

openvpn.ini:

[openvpn]
############# QPKG PARAMETERS ###########################
# request update & upgrade of ipkg at start_up ; default NO
# AUTO_UPDATE=YES RFU
##### SPECIAL IF you have done change in network conf. or after UPDATE of QPKG with modif in conf. files
##### or PORT or SERVER_IP_NET change (any config. file paramaters)
##### you can REQUEST to REGENERATE CONFIG files (server & clients)
REGENERATE_CONF = NO
COUNTRY="BE"
PROVINCE="NA"
CITY="Bruxelles"
ORG="Qnap_Server"
EMAIL="wasti@gmail.com"
############# SERVER KEYS & CONF file PARAMETERS #########
## IF SERVERNAME (Server Name) is not set; default is : "uname -n" (hostname) if not set
## use QUOTES are MANDATORY / COMMENT TO USE DEFAULT (uname -n)
# SERVERNAME="TS-459"
############# SERVER CONF file PARAMETERS ################
## VPN IP network use by server ; default = 10.8.0.0 if not set NO QUOTES , if commented = default
SERVER_IP_NET=10.8.0.0
## PORT used by server ; default = 1194 is not set NO QUOTES you can COMMENT line to use default
SERVER_PORT=1194
############# CLIENT KEYS & CONF file PARAMETERS #########
## list of initial clients names needing keys separate by a BLANK car. AND in QUOTES
## put AT LEAST ONE new client and YES in ADDCLIENT as default FIRST RUN value
## IF you UPDATE version of the QPKG ... FISRT RUN is not executed so KEYS & CONF are not modified
ADDCLIENT = YES
CLIENTNAME = "Sebb"
CLEAN = NO
ADDREVOKE = NO
REVOKELIST=""
############### CLIENT PARAMETERS ############################
### for completing openvpn client configuration file (optionnal)
### you will change later in the qnapclient.ovpn file
### please enter the dyndns name or I.P. adress (if fixed) of QNAP server ; default IP add. of server
### COMMENT TO USE DEFAULT
DYNDNS="wasti.mine.nu"
### DYNDNS="mydomain.dyndns.ext"



Tacksam för all hjälp jag kan få.


//W
Post Reply