Nöjd med att det finns en kostym att växa i...

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
OldBadger
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 12:55

Nöjd med att det finns en kostym att växa i...

Post by OldBadger »

Fick min Qnap TS-419P II för ett tag sedan. Hade inte råd med full bestyckning av hårddiskar, så det blev 2 st 3TB till att börja med, och speglade, uppdateringen av "firmware" gick snabbt och lätt, trots att jag sitter på ett mycket slött internet - 42-km radiolänk...

Det gick snabbt att komma igång och göra det som var mest bråttom inför en semesterresa - jag bor på landet och elnätet är inget att lita på, och när det kommer tillbaka gör det det med full kraft, fullt av strömspikar som slår ut elektronik för stora summor (för mig) varje år. Det var alltså naturligt att köpa ett bra skydd mot strömspikar e dyl för min nya Qnap... JAg har alltså ett stort behov av bra backupmöjligheter, och att äntligen ta hand om allt material från alla gamla hårddiskar, och arrangera allt. Den första PC jag arbetade på var en IBM PC/G 1983 (monokrom skärm och två 5,25" floppys, 64KB RAM...), men dessförinnan hade jag ett par andra hobbydatorer. Min första PC-klon var 1986, och sedan har det blivit ett antal, och de senaste dryga 15 åren har jag aldrig haft mindre än 3 PC i hemmet. Så det finns massor av material...

Så, jag köpte något att växa i och för några dagar sedan kom ytterligare 2 st 3TB diskar, det var gjort i ett nafs att installera och att starta upp processen och konvertera allt till Raid10, även om sedan hela konverteringen tog tid på sig.

När jag sedan sätter mig och läser den många hundra sidor långa manualen i PDF, ser jag vad mycket mer som är användbart för mig på relativt kort sikt - saker som faktiskt inte stod med på min ursprungliga kravspecifikation.

Det tog lite tid att läsa manualen men det var det väl värt - jag hittade så mycket matnyttigt! Allt eftersom implementerar jag sakerna jag behöver och tidigarelägger det som jag tidigare ansett som "framtida behov", allt efter en ny "Att-Göra-Lista" som jag upprättade. Allt har ju varit så lätt att implementera! Visst har jag råkat på någon klurighet att förstå vad som avses i maualen, men jag har inte känt mig rädd för att experimentera - allt verkar så stabilt.

Nu har jag börjat gå igenom gamla hårddiskar, och hittar saker som jag glömt jag hade...men som är värdefulla, för förr eller senare så hade jag behövt skriva om eller återanvända hela eller delar av materialet. Bra att ha en stor NAS när man precis som i vanliga/analoga livet behöver gott om svängrum när man sorterar mappar...

Så, hitills är jag mycket nöjd - lätt att komma igång och ta itu med väsentligheter - sedan mängder av användbar funktionalitet för allehanda behov.

Med vänlig hälsning till QNAP Club Sverige från

OldBadger
Post Reply