Därför väljer jag QNAP, även för min nästa NAS

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
westerlind
Posts: 1
Joined: 01 Aug 2012, 15:18

Därför väljer jag QNAP, även för min nästa NAS

Post by westerlind »

När jag köpte min QNAP TS-119 var den stora anledningen att jag ville ha en fläktlös NAS (för att få låg ljudnivå i en liten lägenhet) som ändå hade bra funktioner och ett bra användargränssnitt. Det fanns bara ett alternativ på marknaden, så valet var inte svårt.
Jag har nu haft min TS-119 i tre år, och idag har jag inte längre behov av att min NAS ska vara fläktlös, men ju längre tiden har gått, desto mer har jag börjat uppskatta dom andra möjligheterna som kommer med den här enheten.
En sån sak är att jag har fått nya firmware-uppgraderingar i 3 år, och fortfarande har dom nyaste funktionerna som finns i dom nyaste enheterna, men i min 3 år gamla NAS. Dessutom utan att ha behövt betala extra för det.
Min NAS har varit igång hela tiden (utom när jag har flyttat) under 3 år, och utan att ha några problem på något sätt. Imponerande.
MyCloudNAS, som är förhållandevis nytt, är så smidig att ställa in, och fungerar så bra, att den nästan helt på egen hand skulle räcka för att få mig att välja QNAP för min nästa NAS.
Att jag som krävande användare med kunskap om Linux inte behöver nöja mig med dom funktioner som följer med från början, utan kan bygga ut min NAS med funktioner som är helt specialanpassade för mig genom att komma åt systemet med SSH är en funktion jag inte klarar mig utan att ha i min NAS, och det tillsammans med den fantastiska communityn som hjälper mig att inte behöva komma på alla speciallösningar helt själv är svårslaget.

Så tack QNAP. Jag räknade med att min TS-119 skulle vara bra när jag köpte den, men den har överträffat förväntningarna och jag kan också säga redan nu att min nästa NAS också kommer att vara en QNAP.

/Andreas
Post Reply