209

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
Bengt82
Posts: 1
Joined: 27 Aug 2012, 09:54

209

Post by Bengt82 »

Året var 2006. Efter 5 års studier och boende i studentkorridor var det dags att flytta till den första egna lägenheten, som tekniknörd så var det givetvis vad för ny teknik som skulle köpas som var mest intressant, att sova på golvet och äta mat med tång och skruvmejsel är acceptabelt så länge man har roliga tekniska leksaker.

TVn jag köpte då är sedan länge utbytt, inne på min tredje mobiltelefon, har avverkat en HTPC och 4 olika mediaspelare sedan dess, dessutom har det passerat två laptops, en netbook och numera kör jag stationärt. Det enda jag har kvar från min första lägenhet är en liten NAS vid namn QNAP 209, har fått byta ut hårddiskarna en gång men i övrigt så tuffar den på dygnet runt, en av mina bättre investeringar genom åren.

Har stundtals funderat på att "blåsa ur" den och lägga in debian men trivs rätt så bra med deras eget system, det stödjer det mesta en vanlig användare kan förvänta sig och genom åren så har jag delvis på egen hand och delvis genom ett mycket hjälptsamt community byggt ut och expanderat ursprungsfunktionerna. Små pythonscript gör att den vet vilka serier jag följer och ser till att de finns på plats i rätt mappar när jag kommer hem från jobbet, den håller koll på vilka dagar i veckan mina serier går så att jag kan se det via mediaspelaren, den har hand om att tillvarata bilder från övervakningskamerorna i lägenheten ifall något skulle hända. Nästa större projekt blir att försöka koppla in den till ett sensornätverk (Xbee + ev. arduino) så den kan maila mig när blommorna behöver vatten :)

Ibland märker man att den börjar bli gammal och trött men det har jag också blivit, vet inte hur länge till den orkar men när den en dag lägger av så blir det ett yngre syskon som får ta över. Bättre betyg än så kan man knappast få.
Post Reply