Inköpsfråga - vad bör jag välja

micke
Site Admin
Posts: 83
Joined: 21 Jul 2012, 09:14
Location: Taipei, Taiwan

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by micke »

andrease wrote: Då har jag en fråga: Kan man köra olika storlekar på diskarna i RAID1? Jag har nämligen beställt en 2 tb disk, men hade en 1 tb tidigare och således är min disk 2 på 1 tb.
Det fungerar med olika storlek, men den minsta disken kommer begränsa storleken på din raid1 volym. Med andra ord, 1TB av din 2TB disk kommer inte kunna användas....

/Micke
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

andrease wrote:Jag fick rådet av qnap's support att lägga två separata diskar med intern säkerhetskopiering via r-sync för att just slippa föra över all data vid en ev. hdd krasch om jag körde RAID1.
Det hade jag isåfall varit tvungen att göra. (Detta gäller dock enbart TS-212 och ev. TS-219 som jag minns det...)
Jag har ingen annan rimlig förklaring än att du hade oturen att råka på en som var nyanställd i supporten.

Eftersom den enda vitsen med att konfigurera RAID 1 är just att man skall kunna tillåta att en disk går sönder och att den då skall kunna ersättas med en ny vore det totalt ologiskt att stödja RAID 1 men att volymen inte skulle kunna återuppbyggas. Jag kan inte se en enda rimlig förklaring till varför man skulle tillåtas konfigurera RAID 1 om funktionen inte fungerade. Jag skall tillägga att jag aldrig haft varken en TS-210 eller TS-212 så mitt resonemang bygger i det här fallet egentligen enbart på en i grunden ganska lång erfarenhet av RAID och sunt förnuft.

Tidigare hade Qnap tyvärr en uppgift i dokumentationen om att en specialfunktion (RAID recovery, vilket INTE är detsamma som en en normal återuppbyggnad av en RAID 1!) inte fungerade med TS-210/212. Tydligen har man nu äntligen tagit bort den uppgiften för nu kan jag inte hitta den längre. Det är utmärkt för det var så vitt jag förstår just denna uppgift som var upphovet till förvirringen och den felaktiga uppfattningen att RAID 1 inte skulle kunna återuppbyggas i TS-210/212, som tyvärr florerar på många ställen.
NAS'en fungerar med den trasiga disken i. Jag kommer åt all data som ligger på disk 2 och det rådet jag fått är att när jag bytt disk 1, så ska jag göra den som en single disk och sedan föra över datan från disk 2, så ska allt fungera som tidigare.
Ja det data du lagrat i volymer synliga för användaren kan du föra över. Vad du dock normalt sett inte kommer åt är MySQL-databaser, media-databaser, Twonky, Timemachine, LDAP och säkert några andra saker jag inte kommer ihåg eller känner till.
Nasen fungerar ju även med en trasig disk 1. I Admin-panelen kommer dessutom disk1 upp som att den inte finns, nu när den är trasig.
På alla diskar finns det separata speglade systempartitioner. Det är det som gör att NAS:en över huvud taget kan fungera utan den första disken. Nu använder du tydligen inga av de tjänster som jag nämner ovan (samt de jag inte nämner) som är direkt knutna till den första disken men det är dessa jag är bekymrad över. Så vitt jag vet kommer inte dessa tjänster att fungera och de kan skapa instabilitet och därmed osäkerhet, vilket är det sista man vill ha kring sin centrala datalagring.
All data fins dessutom backupad via r-sync till en kompis som också kör qnap. Så för mig hade det inte varit katastrof om det skulle bli problem... :-)
Perfekt! Då är dina användardata säkrade och du ligger bra till oavsett vad som händer. Det är många andra som inte tänkt så långt.
Då har jag en fråga: Kan man köra olika storlekar på diskarna i RAID1?
Micke har redan svarat.

Om du väljer att gå över till RAID 1 så behöver du ändå ominstallera och då är alla eventuella problem lösta.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andrease
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 07:44

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by andrease »

Hej igen. Då har vi ju funnit anledningen till förvirrngen. Tack! Själv trodde jag att recovery och rebuilt var samma sak... ;-)
När det gäller tjänsterna som du beskriver, så är det eg. bara Twonky som jag kör, fast som en QPKG eftersom den som kommer via Qna är en äldre version.
Men det är en sak jag inte förstår. Om jag nu installerar en ny disk1, betyder det att de stjänster som levererades med nasen inte kommer att funka? Den levereras ju utan diskar. Om jag installerar en ny, så förstår jag inte anledningen till att den skulle se annorlunda ut mot när jag installerade min första disk när jag köpte nasen...
När det gäller storleken på diskarna vid raid, så var min fråga om det fungerade. Självklart förstår jag att den inte kan bli större än den fysiskt minsta disken. Men nu vet jag att det fungerar iaf. När jag hade en MyBook World, så var kravet att diskarna skulle vara identiska. Altså även tillverkar och modell, därav frågan. Det finns ju en anledning till att jag valt qnap nu :-)
Anledningen till olika storlek är att jag vill gå upp i storlek, men börjar med den trasiga och ökar till full storlek när nästa krasch av den äldsta disken, vilket är troligast kommer att ske före den nya...

Ska sätta i den nya disken i morgon, ska bli intressant att se vad som händer...

BTW, vet du om det är möjligt att sätta i en disk som har andra specifikationer, t.ex. cacheminne och SATA3 alt. SATA...


/Andréas
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

andrease wrote:Men det är en sak jag inte förstår. Om jag nu installerar en ny disk1, betyder det att de stjänster som levererades med nasen inte kommer att funka?
Så vitt jag vet är det du planerar inte supporterat och därmed är resultatet okänt och dessvärre också osäkert.

Det kan fungera perfekt, det kan fungera perfekt för att sedan krascha om några månader när du gör en förändring, det kan tokbomba direkt, det kan vara instabilt eller uppträda på något annat sätt. Jag vet inte vad som kommer att hända eftersom jag aldrig gjort det, inte har för avsikt att försöka och inte känner till att någon rapporterat att de lyckats.

Jag rekommenderar som sagt att du säkerhetskopierar dina data externt (nu medan du fortfarande kommer åt dem) och gör en ominstallation av NAS:en, gärna då med RAID 1 så att du slipper den här situationen igen. Då kan du nämligen sedan byta ut vilken disk som helst, så länge den återstående är okej, och då är det dessutom en stödd konfiguration så att du kan få hjälp av Qnap support om du ändå skulle få problem.
Den levereras ju utan diskar. Om jag installerar en ny, så förstår jag inte anledningen till att den skulle se annorlunda ut mot när jag installerade min första disk när jag köpte nasen...
Det är två helt olika saker.

När du installerade NAS:en första gången så installerades hela systemet, med de strukturer på din första disk som är förväntat.

När du nu i stället sätter i en ny första disk i ett redan installerat system så förutsätter jag att NAS:en bara hanterar den som vilken adderad disk som helst, det vill säga inte gör något annat än lägger till den som ytterligare en lagringsresurs. Någonstans har jag för mig att det finns en funktion för att manuellt återställa åtminstone de delningsnamn som är standard (Public, Download, Multimedia och så vidare) men så vitt jag vet görs ingenting åt de andra sakerna. En del av tjänsterna jag oroar mig för kanske skapar det som behövs på nytt, jag vet helt enkelt inte? :?
BTW, vet du om det är möjligt att sätta i en disk som har andra specifikationer, t.ex. cacheminne och SATA3 alt. SATA...
Man bör nog inte kombinera SSD med mekaniska diskar i samma RAID men annars skall det enligt uppgift från Qnap inte vara något problem att kombinera olika diskar så länge de står med som stödda på Qnaps diskkompbabilitetslista.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andrease
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 07:44

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by andrease »

När du installerade NAS:en första gången så installerades hela systemet, med de strukturer på din första disk som är förväntat.

När du nu i stället sätter i en ny första disk i ett redan installerat system så förutsätter jag att NAS:en bara hanterar den som vilken adderad disk som helst, det vill säga inte gör något annat än lägger till den som ytterligare en lagringsresurs. Någonstans har jag för mig att det finns en funktion för att manuellt återställa åtminstone de delningsnamn som är standard (Public, Download, Multimedia och så vidare) men så vitt jag vet görs ingenting åt de andra sakerna. En del av tjänsterna jag oroar mig för kanske skapar det som behövs på nytt, jag vet helt enkelt inte? :?
Hej igen. Nu har jag satt i en ny disk. Den återskapade (Public, Download, Multimedia och så vidare och även användare och r-sync) Men de QPKQ-tjänster jag installerat manuellt, fanns såklart inte med och det förväntade jag mig inte heller. Alla förinstallerade funkar som tidigare. Kopieringen har lyckats utan problem. Jag upplever däremot att den är mycket snabbare nu, då jag har uppgraderat disken till 64 mb cache istället för 8. :)
Det jag undrar lite över är det du skriver om att två singel-diskar inte är supporterat. Varför går det då att skapa två singel diskar i GUI't?! Det uppfattar jag som att det är supporterat att kunna köra nasen med två enskilda diskar, vilket ju är det jag gör...

So far so good.

Å självklart ska jag gå upp till RAID 1 när jag har två lika stora diskar, så blir det enklast. Det var ju trots allt det som var min tanke från början, men fick frångå efter den information jag fått, som nu verkar
visa sig vara felaktig...

/Andréas
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

andrease wrote:Det jag undrar lite över är det du skriver om att två singel-diskar inte är supporterat.
Två singel-diskar är supporterat.

Vad som, så vitt jag vet, inte är supporterat är att byta ut den första disken (den andra är inget problem) utan att installera om NAS:en. Har jag fel är det jättebra men betydligt mer erfaret folk än jag (schumaku) har också varnat för eventuella problem i samband med detta på det internationella forumet.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andrease
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 07:44

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by andrease »

Ok, då får vi se vad som händer framöver. Just nu som sagt, funkar det felfritt... 8-)
Post Reply