SSD Cache - Storage for Vmware

Post Reply
HA4g3n
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2015, 14:54

SSD Cache - Storage for Vmware

Post by HA4g3n »

Hej,

För min labbmiljö har jag 4 st WDred 10 Tb, samt en M2 disk som ska agera cache för min RAID5:a.

M2 disken levererar lite över 2GB/sek och WD red 220 MB/sek per styck och kommer skyffla trafik över två stycken 10GBe SFP.
Har 40 GB ram på NAS:et.

Funderar nu när man ändå bygger från början om man ska konfigurera något annorlunda.
SSD cache ska vara bra komplement för "avsaknad" av RAID 10 vad jag förstår men kommer jag verkligen nyttja 2TB cache?
Eller är det klokt att gå ner i storlek?

Tanken är att detta ska vara single storage för flera hypervisors över NFS och ej ISCSI.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: SSD Cache - Storage for Vmware

Post by P3R »

HA4g3n wrote: 17 Mar 2020, 13:45 För min labbmiljö har jag 4 st WDred 10 Tb, samt en M2 disk som ska agera cache för min RAID5:a.
Om du bara har en M.2 så bör/kan du bara köra den som läscache.
M2 disken levererar lite över 2GB/sek...
Verkligen? Då gissar jag att den okända SSDn är är NVMe och inte SATA. Din TS-873e (om det gäller den i det här fallet också?) stödjer så vitt jag vet bara SATA M.2. Eller har du ett PCIe-kort du tänkte sätta den på, i så fall vilket kort?
SSD cache ska vara bra komplement för "avsaknad" av RAID 10 vad jag förstår...
En hel del användare är besvikna på uteblivna positiva effekter av SSD-cachingen. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av SSD-caching till NFS-hypervisorlagring som du tänkt dig men i teorin låter det okej.
...men kommer jag verkligen nyttja 2TB cache? Eller är det klokt att gå ner i storlek?
För stor cache kan ju knappast skada men det är väl snarast en penningfråga och jag har ingen aning om tjockleken på din börs. I vilket fall som helst skulle jag definitivt rekommendera 2 SSD i RAID 1 så att den kan agera skriv-cache också och inte bara läs-cache.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
HA4g3n
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2015, 14:54

Re: SSD Cache - Storage for Vmware

Post by HA4g3n »

HA4g3n wrote: ↑
17 Mar 2020, 14:45
För min labbmiljö har jag 4 st WDred 10 Tb, samt en M2 disk som ska agera cache för min RAID5:a.

Om du bara har en M.2 så bör/kan du bara köra den som läscache.
Svar: Jag har alternativet att köra den som skriv och läs enligt gui och dumpbild.
M2 disken levererar lite över 2GB/sek...

Verkligen? Då gissar jag att den okända SSDn är är NVMe och inte SATA. Din TS-873e (om det gäller den i det här fallet också?) stödjer så vitt jag vet bara SATA M.2. Eller har du ett PCIe-kort du tänkte sätta den på, i så fall vilket kort?
Svar: Japp, kör ett kontrollkort från Startech som agerar över PCIe bussen.
Riktigt besviken att dom integrerade M2 platserna enbart har SATA interface, totalt skräp enligt min mening..!

SSD cache ska vara bra komplement för "avsaknad" av RAID 10 vad jag förstår...

En hel del användare är besvikna på uteblivna positiva effekter av SSD-cachingen. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av SSD-caching till NFS-hypervisorlagring som du tänkt dig men i teorin låter det okej.

...men kommer jag verkligen nyttja 2TB cache? Eller är det klokt att gå ner i storlek?

För stor cache kan ju knappast skada men det är väl snarast en penningfråga och jag har ingen aning om tjockleken på din börs. I vilket fall som helst skulle jag definitivt rekommendera 2 SSD i RAID 1 så att den kan agera skriv-cache också och inte bara läs-cache.
OKej,
Svar: Funkar med skriv också bara den är ansluten över PCIe verkar det som troligtvis pga. så mycket mer bandbredd över gränssnittet.
Har utfört en SDD profiliering här och funderar vad man ska dra för slutsatser. ska nog testa med 10% så jag får en cache på 1,65 TB.
Attachments
SSD Cache PCIe.png
SSD Cache PCIe.png (57.33 KiB) Viewed 17240 times
DISK - Speed.PNG
DISK - Speed.PNG (20.47 KiB) Viewed 17240 times
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: SSD Cache - Storage for Vmware

Post by P3R »

HA4g3n wrote: 29 Mar 2020, 10:34 Svar: Jag har alternativet att köra den som skriv och läs enligt gui och dumpbild.
Okej. Vitsen med att köra RAID på de övriga diskarna minskar ordentligt när du adderar en skrivcache utan redundans. Problem med den leder då obönhörligt till dataförlust. Det var därför jag skrev att man inte bör köra skrivcache med singel-SSD, även om det nu trots allt är möjligt.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply