Problem med byte HDD på QNAP TS-219P

Behöver du hjälp?
Post Reply
tbone71
Posts: 1
Joined: 02 Jan 2015, 10:15

Problem med byte HDD på QNAP TS-219P

Post by tbone71 »

Hej,
Jag har ett problem som jag inte lyckas lösa. Efter att en av mina två 1,5 TB Seagate diskar crashat och den andra hamnat i "degraded mode" så tänkte jag byta ut bägge till två st WD Red 2 TB. Jag kör i RAID 1 och har senaste firmware (4.1.2). Enligt supporten skulle man deleta alla partitioner på WD RED disken först. Jag körde en formatering via NASens web-gränssnitt, vet inte om det var rätt att göra så? Efter formateringen dyker den nya disken upp som "ready" och "single disk" med filformat EXT4. Den gamla disken har filformat EXT3. Supporten ville sedan att jag skulle starta om NASen med endast disk 1 insatt samt kontrollera att den hamnar i "degraded mode". Så långt allt väl. Sedan skulle jag sätta en av de nya WD RED diskarna i slot 2 och en rebuild skulle starta automatiskt. Men, det händer ingenting. Disken dyker upp igen som "single disk". Är det för att diskarna har olika filformat? Hur gör jag i så fall för att formatera WD RED disken med EXT 3?
Jag har givetvis tagit backup på allt som ligger på den gamla disken men hade hoppats på att NASen själv hade "kopierat" över datan till den nya disken så att jag sedan även kunde byta även disk 1. Förlåt om mina frågor är novisa, har aldrig gjort detta förut. Jag väntar på svar från internationella QNAP supporten men tänkte att jag ställer frågan även här.
Post Reply